MONTAJ GEAMURI AUTO
GEAMURI LA COMANDĂ

Parbrizul

este componenta frontală a autoturismului, format din două sau mai multe straturi de sticlă, combinate cu unul sau mai multe straturi de folie. Se mai numește și sticlă Duplex, folia despărțitoare având rolul de a mări elasticitatea sticlei și de a participa activ la torsionările și mișcările active ale autoturismului. Înaintea sticlei duplex, era folosită sticla securizată, care însă nu rezistă la torsionare.

La modelele noi, se mai folosește o folie suplimentară, acustică, ce reduce la minimum perturbările sonore din exterior.

Curbura, dimensiunea și culoarea parbrizului sunt un important element de aspect, care însă sunt restrânse de cerințele legale și de posibilitatea producției.

Parbrizul avea rolul de a apăra conducatorul auto de intemperii, vânt, praf și ploaie, iar în timp a devenit o componentă importantă participând activ la structura autoturismului și oferind siguranță .

Mic istoric

Parbrizele automobilelor ascund mai multe detalii decât ne putem imagina. Iată câteva dintre lucrurile pe care nu le cunoaștem toți:

  1. În zilele incipiente ale industriei automotive, acestea erau considerate obiecte de lux – înainte, aceste elemente erau privite ca o extraopțiune pentru persoanele care preferau să nu folosească ochelarii la condus și care aveau o situație financiară stabilă, pentru că era o investiție destul de consistentă. Mai apoi s-a ajuns la concluzia că acesta reprezintă o componentă indispensabilă pentru integritatea structurală, precum și pentru siguranța oferită de vehicul.
  2. La început, parbrizele se fabricau din sticlă normală, acesta fiind indirect un mod de a pune în pericol viața celor aflați în mașină în cazul accidentelor. Chimistul francez Edouard Benedictus a fost primul care a produs parbrizul rezistent la șoc, scăpând accidental un balon de sticlă ce conținea colodiu (soluția utilizată la developarea fotografiilor) și descoperind că acesta s-a crăpat dar și-a păstrat forma inițială.
  3. Mary Anderson a fost cea care a lansat ideea folosirii ștergătoarelor de parbriz.
  4. Inamicul integrității parbrizului este schimbarea extremă a temperaturii. Iarna, turnarea apei fierbinți pe parbriz pentru a grăbi dezghețarea, duce la fisurarea acestuia.
  5. Technica de reparare a loviturilor de piatră a fost descoperită în 1990 în USA. Atunci când o piatră lovește parbrizul, numai un procent de 10% se soldează cu crăparea acestuia. Firmele de asigurări au fost cele care au insistat pentru experimentarea reparațiilor loviturilor de piatră, scopul fiind economisirea sumelor enorme de bani care erau necesare înlocuirii dese a parbrizelor.